RAV Fryslân blij met visitatierapport AZN

Samen met Rotterdam en IJsselland maakte RAV Fryslân deel uit van een pilot van AZN om visitaties anders te organiseren. Dit met als doel om van elkaar te leren en zo de algehele kwaliteit van de ambulancezorg te verbeteren. RAV Fryslân ontving hiervoor als eerste van de drie pilotregio’s bezoek van de visitatiecommissie. De uitkomsten zijn verwerkt in een visitatierapport, dat te lezen is via de button onderaan dit bericht.

De visitatiecommissie is in april rondgeleid bij de ambulancepost Drachten, de stafafdeling, de Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland en de vliegbasis; de uitvalsbasis van onze ambulancehelikopter. Er zijn open gesprekken gevoerd, waarin zeven thema’s centraal stonden: goed zorgbestuur, beschikbare en bereikbare zorg, samenwerking in de keten, professionaliteit en medisch management, HR-beleid, continu verbeteren en patiënt centraal. Deze thema’s, die de leidraad vormen voor alle visitaties, zijn gebaseerd op de pijlers van goede ambulancezorg.

Gedrevenheid

De commissie geeft aan dat ze zeer collegiaal en hartelijk zijn ontvangen en dat ze een mooi beeld hebben gekregen van waar wij als RAV Fryslân mee bezig zijn. Ze merkten dat we gedreven zijn in ons werk en daar met veel enthousiasme over vertellen. En ook dat we trots zijn op het vak en onze organisaties; Kijlstra Ambulancezorg en UMCG Ambulancezorg.

Leerzaam

Met de komst van de Wet Ambulancezorgvoorzieningen (Wazv) draagt elke RAV er zorg voor dat eenmaal in de vijf jaar een visitatie door een externe visitatiecommissie plaatsvindt. Bij deze nieuwe vorm van visitatie staat het leren en inspireren van elkaar centraal. Als RAV Fryslân hebben we dit zeker ook zo ervaren. Het ontmoeten van collega’s uit het land en uitwisselen van ervaringen, zien we als meerwaarde en helpt om samen aandacht te hebben en houden voor het continu verbeteren van de kwaliteit van ambulancezorg.