Patiënten beoordelen ons met een ruime 9

Patiënten van RAV Fryslân aan wie spoedeisende of planbare ambulancezorg is verleend, waarderen deze zorg gemiddeld met een 9,1! Dit blijkt uit het derde landelijke Nivel onderzoek naar de ervaringen van patiënten met ambulancezorg. Patiënten beoordelen, net als in 2016 en 2019, de kwaliteit van onze ambulancezorg als zeer hoog.

Mooie opsteker
Sietze Kijlstra: “We zijn heel blij met deze hoge waardering van patiënten voor de ambulancezorg in Fryslân. Daar mogen we heel trots op zijn! De resultaten van dit patiëntenonderzoek zijn een mooie opsteker voor iedereen die zich dagelijks inzet voor zorg aan onze patiënten.”

Trotse sector
Ook de ambulancesector is trots dat de kwaliteit van ambulancezorg nog altijd in ruime mate voldoet aan de verwachtingen die patiënten van ambulancezorg hebben. Alle 25 regionale ambulancevoorzieningen in Nederland hebben deelgenomen aan het onderzoek.

Resultaten
Uit de onderzoeksrapportage blijkt dat patiënten blijvend positief zijn over het vervoer, de bejegening, het handelen en de communicatie binnen de ambulancezorg. Ook de meldkamercentralisten ambulancezorg scoorden zeer goed. Net als in 2019 beoordeelden patiënten hen met een prachtige 8,7!

Over het onderzoek
De ervaringen van patiënten met de ambulancezorg is gemeten met twee Consumer Quality Index (CQI) vragenlijsten: de CQI Planbare Ambulancezorg en de CQI Spoedeisende Ambulancezorg. Aan het patiëntervaringsonderzoek 2022 namen in totaal 3882 patiënten uit alle regionale ambulancevoorzieningen (RAV’s) deel. Voor RAV Fryslân gaven 277 patiënten hun mening over de spoedzorg en 298 patiënten over de planbare ambulancezorg.