Geeft u onze patiënten een stem en wilt u vanuit wederzijds vertrouwen verder bouwen aan de Friese Cliëntenraad Ambulancezorg? Wij zoeken twee nieuwe leden voor deze mooie, maatschappelijke functie.

Over de Friese cliëntenraad Ambulancezorg
Kijlstra Ambulancezorg en UMCG Ambulancezorg zijn samen de Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Fryslân. In spoedsituaties en bij ambulancezorg op afspraak bieden wij altijd hoogwaardige zorg aan al onze patiënten in Fryslân.
Patiënten zijn onze belangrijkste belanghebbenden. Daarom vinden wij het belangrijk dat het perspectief van de patiënt en familie/mantelzorgers een plaats heeft in ons streven naar het borgen en verbeteren van kwalitatief goede en veilige ambulancezorg voor onze patiënten. Daar is de Friese Cliëntenraad Ambulancezorg voor.
De cliëntenraad heeft de volgende functies / taken:
- De raad is tolk: spreekbuis van patiënten. Om goed te kunnen werken, moet de cliëntenraad weten wat patiënten belangrijk vinden en hoe zij onze zorg- en dienstverlening ervaren. Contacten leggen en onderhouden met de achterban is daarom een belangrijke taak;
- De raad is adviseur: vanuit het perspectief van de patiënt (en zijn/haar naasten) wordt gevraagd en ongevraagd geadviseerd, met als doel de kwaliteit van zorg- en dienstverlening te verbeteren;
- De raad is bewaker: bewaakt de rechten van patiënten en behartigt de gemeenschappelijke belangen. Daarom is er regelmatig overleg met de directeur / bestuurder over het beleid van de organisatie en actuele thema’s.
Wij zoeken:
- Initiatiefrijke leden, die affiniteit hebben met cliëntenmedezeggenschap in de (ambulance)zorg;
- enthousiaste, doelgerichte bouwers, die de positie en rol van de cliëntenraad willen versterken
- teamspelers, die zich inzetten om vanuit verschillen in karakters, meningen en standpunten te komen tot een gezamenlijk advies;
- integriteit, leden die kunnen omgaan met vertrouwelijke informatie.
- We zoeken twee algemene leden
U bent:
- jong of oud, man of vrouw, met of zonder opleiding, werkend, baanloos of gepensioneerd, patiënt, mantelzorger of geen van beide – we zoeken gemotiveerde mensen
- woonachtig in Fryslân;
- bereid om twee à drie jaar actief te zijn voor de Friese Cliëntenraad Ambulancezorg
Wij bieden
- een mooie, maatschappelijke taak in een organisatie die steeds in ontwikkeling is;
- een vergoeding voor de reiskosten van en naar bijeenkomsten en een vacatievergoeding / presentiegeld per daadwerkelijk bezochte vergadering;
- beschikking over vergaderfaciliteiten en werkbudget voor het activiteitenplan, scholing of deskundigheidsbevordering;
- waardering voor uw werk als lid van de Friese cliëntenraad Ambulancezorg
(Tijds)investering
- Het gaat het om 4 tot 6 bijeenkomsten per jaar (excl. voorbereiding en onderhouden van contacten).
- Lang niet iedereen heeft ervaring met ambulancezorg. Daarom voorzien we in een goede introductie om zo de ambulancezorgsector en het werk van de cliëntenraad (CR) beter te leren kennen.
RAV Groningen en RAV Drenthe hebben ook een cliëntenraad ambulancezorg. Waar nodig trekken we samen op. De drie Noordelijke ambulancediensten verzorgen gezamenlijk de Meldkamer Ambulancezorg Noord Nederland. Op dat thema werken de drie CR’en samen.
Solliciteren?
Uw motivatie en CV kunt u vóór 14 juli 2025 mailen naar: clientenraad@rav-fryslan.nl. De gesprekken vinden plaats in Drachten in de week van 21-25 juli 2025. De precieze datum stemmen we onderling af.
Meer informatie?
Voor meer informatie over de Friese Cliëntenraad Ambulancezorg kunt u per mail contact opnemen via: clientenraad@rav-fryslan.nl of bel met onze voorzitter: de heer Bert Smid, via telefoonnummer: 06- 51 29 90 85.